Στίβεν Σπίλμπεργκ: 10 πράγματα που δεν γνωρίζατε για τον διάσημο σκηνοθέτη

Steven-Spielberg-Featured.jpeg

Ας ρίξουμε μια ματιά σε μερικά όχι και τόσο γνωστά στοιχεία ενός από τους πιο διάσημους και ενδιαφέροντες σκηνοθέτες του Χόλυγουντ του steven spielberg.

Αν κάποιος σας ζητούσε να ονομάσετε τον πρώτο σκηνοθέτη ταινιών που σας έρχεται στο μυαλό, πιθανότατα αυτός να ήταν ο Στίβεν Σπίλμπεργκ. Ταινίες όπως το Raiders of the Lost Ark και το Jaws αποτελούν «κινηματογραφικούς σταθμούς» για κάθε σινεφίλ που σέβεται τον εαυτό του. Εκτός από τη δημιουργία σύγχρονων blockbuster, η δουλειά του Σπίλμπεργκ έχει γίνει σημείο αναφοράς για όλες οι μεγάλες ταινίες mainstream (εντάξει, ίσως όχι το 1941). Η τελευταία του ταινία με τίτλο Λίνκολν έφτασε στους κινηματογράφους με ενθουσιώδεις κριτικές. Ας ρίξουμε μια ματιά σε μερικά όχι και τόσο γνωστά στοιχεία ενός από τους πιο διάσημους και ενδιαφέροντες σκηνοθέτες του Χόλυγουντ.

Τα 10 πράγματα

  1. Εμπνεύστηκε το Ε.Τ. από μια ταινία τρόμου

  2. Απορρίφθηκε δις για το franchise του Τζέιμς Μποντ

  3. Δεν πληρώθηκε ποτέ για τη δουλειά του στο Schindler’s List

  4. Έχει στην κατοχή του το μοναδικό έλκηθρο της ταινίας Citizen Kane

  5. Αγόρασε διάφορα Όσκαρ κλασικών αστέρων ώστε να τα επιστρέψει στην Ακαδημία

  6. Κάποτε έκανε μια φάρσα στον Τζορτζ Λούκας με τον καρχαρία του Jaws

  7. Δημιούργησε τη σειρά βιντεοπαιχνιδιών Medal of Honor

  8. Εξαπατήθηκε από τον Μπέρνι Μάντοφ

  9. Συνέβαλε στην καθιέρωση της κατηγορίας PG-13

  10. Ο σκύλος του παίζει σε αρκετές ταινίες του

1. Εμπνεύστηκε το Ε.Τ. από μια ταινία τρόμου

Η εμβληματική περιπέτεια επιστημονικής φαντασίας του Σπίλμπεργκ έγινε εξ αρχής κλασική, καθώς και μία από τις πιο αγαπημένες ταινίες όλων των εποχών. Ωστόσο, ξεκίνησε με… ιδιαίτερο τρόπο που ενδεχομένως να την έκανε μια ταινία όχι και τόσο κατάλληλη για όλη την οικογένεια.

Στα γυρίσματα της ταινίας Raiders of the Lost Ark στην Τυνησία, ο Σπίλμπεργκ έλαβε ένα σενάριο από τον σεναριογράφο και σκηνοθέτη Τζον Σέιλς με τίτλο Watch the Skies. Επρόκειτο για μια σκοτεινή και μακάβρια ιστορία τρόμου για μια αγροτική οικογένεια που τρομοκρατείται από εξωγήινους από έναν άλλο κόσμο . Αρχικά, ήθελε να γυρίσει μια ταινία τρόμου με εξωγήινους αλλά, διαβάζοντας το φρικιαστικό σενάριο με εισβολείς να τεμαχίζουν μια αγελάδα και έναν άνθρωπο με τον ίδιο τρόπο, το ξανασκέφτηκε. Ωστόσο, μια σκηνή με έναν από τους μικρότερους εξωγήινους που έμεινε πίσω καθώς το διαστημόπλοιο εγκατέλειπε τη Γη, τράβηξε την προσοχή του. Έτσι, ανέπτυξε την ιδέα για το Ε.Τ. από αυτήν την τελική σκηνή και έγινε το άνοιγμα για την λιγότερο τρομακτική και πολύ πιο γλυκιά ταινία του.

2. Απορρίφθηκε δις για το franchise του Τζέιμς Μποντ

Ο Σπίλμπεργκ είναι πάλαι ποτέ λάτρης των ταινιών του Τζέιμς Μποντ. Επίσης, δεν έκρυβε το γεγονός πως πάντα ήθελε να σκηνοθετήσει μια ταινία με τον διάσημο πράκτορα. Παραδόξως, είχε δύο ευκαιρίες για πρόταση συνεργασίας λαμβάνοντας και τις δύο φορές ένα κοφτό «όχι» από τον μακρόχρονο παραγωγό Άλμπερτ Ρ. Μπρόκολι.

Σύμφωνα με την κόρη του Μπρόκολι, Μπάρμπαρα, που ανέλαβε τον ρόλο του παραγωγού μετά τον θάνατο του πατέρα της, ο Σπίλμπεργκ είχε την ευκαιρία να συναντήσει τον Άλμπερτ για πρώτη φορά όταν είχε πρωτοξεκινήσει στη βιομηχανία του κινηματογράφου. Στον Μπρόκολι άρεσε το πάθος και η φιλοδοξία του νεαρού, αλλά ένιωθε ότι δεν είχε αρκετή εμπειρία. Μάλιστα, λέγεται πως είπε στον νεαρό Σπίλμπεργκ: «Παιδί μου, πρέπει να αποκτήσεις μερικά ακόμη γαλόνια ταινίες». Στη συνέχεια, αμέσως μόλις ο Σπίλμπεργκ κυκλοφόρησε μία από τις μεγαλύτερες ταινίες του, το Schindler’s List, έστειλε μια επιστολή στον Μπρόκολι ρωτώντας τον ξανά αν θα μπορούσε να σκηνοθετήσει μια ταινία του Μποντ. Όμως, εκείνος τον απέρριψε ξανά απαντώντας, «Τώρα, είσαι πολύ ακριβός για μένα».

 

3. Δεν πληρώθηκε ποτέ για τη δουλειά του στο Schindler’s List

Η φρικιαστική και εμψυχωτική ιστορία του Όσκαρ Σίντλερ, του Γερμανού επιχειρηματία που έσωσε τη ζωή πάνω από 1.100 Εβραίων κατά τη διάρκεια του Ολοκαυτώματος, δεν ήταν μόνο μία από τις πιο αναγνωρισμένες ταινίες του Σπίλμπεργκ αλλά και μία από τις πιο προσωπικές του.

Γι ‘αυτό δεν δέχτηκε ποτέ δεκάρα για τη δουλειά του στην ταινία και από τα κέρδη της, σύμφωνα με μια συνέντευξη που έδωσε στην Κέιτι Κούρικ στην εκπομπή The Today Show. Σύμφωνα με τα λόγια του, αν πληρωνόταν, θα ήταν «χρήματα βαμμένα με αίμα», γι’ αυτό επέλεξε να δωρίσει τον μισθό του και όλα τα μελλοντικά κέρδη του από την ταινία στο Ίδρυμα Shoah.

4. Έχει στην κατοχή του το μοναδικό έλκηθρο της ταινίας Citizen Kane

Ο Σπίλμπεργκ μπορεί να είναι ο πιο διάσημος και επιτυχημένος σκηνοθέτης του Χόλυγουντ, αλλά πρώτα απ’ όλα ήταν πάντα λάτρης του κινηματογράφου: μια ιδιότητα που δεν έχασε όταν έγινε… βασιλιάς του Χόλυγουντ.

Φανατικός συλλέκτης κινηματογραφικών αναμνηστικών, το πιο εντυπωσιακό συλλεκτικό υλικό του Σπίλμπεργκ προέρχεται από την πιο αξιομνημόνευτη ταινία του Όρσον Γουέλς. Δύο έλκηθρα Yankee Clipper που φτιάχτηκαν για την ταινία Citizen Kane το 1941 και αποτελούν τον άξονα της πλοκής της ταινίας. Ο Σπίλμπεργκ αγόρασε το μοναδικό σωζόμενο έλκηθρο που δεν κάηκε σε δημοπρασία το 1986 έναντι 60.500 δολαρίων.

5. Αγόρασε διάφορα Όσκαρ κλασικών αστέρων ώστε να τα επιστρέψει στην Ακαδημία

Εκτός από το έλκηθρο Rosebud, ο Σπίλμπεργκ κατέχει ένα από τα πιο περιζήτητα συλλεκτικά ταινιών: πολλά αγαλματίδια Όσκαρ πέρα από όσα κέρδισε για τις ταινίες Schindler’s List και Saving Private Ryan.

Αγόρασε το Βραβείο Καλύτερου Ηθοποιού που κέρδισε ο Κλαρκ Γκέιμπλ το 1934 για τον ρόλο του στο It Happened One Night, καθώς και δύο από τα Βραβεία Καλύτερης Ηθοποιού που κέρδισε η Μπέτι Ντέιβις για τις ταινίες Dangerous και Jezebel. Ωστόσο, δεν το έκανε για να τα κρατήσει για τη συλλογή του. Αντ ‘αυτού, τα δώρισε στην Ακαδημία Κινηματογραφικών Τεχνών και Επιστημών σε μια γενναιόδωρη προσπάθεια διατήρησης της ιστορίας του κινηματογράφου.

6. Κάποτε έκανε μια φάρσα στον Τζορτζ Λούκας με τον καρχαρία του Jaws

Ως συμφοιτητές του USC, ο Σπίλμπεργκ και ο Λούκας ήταν παλιοί φίλοι πολύ πριν οι καριέρες τους απογειωθούν. Έχουν στο ενεργητικό τους επιτυχημένες συνεργασίες (Ιντιάνα Τζόουνς), χωρίς να λείπουν οι αντιπαλότητες όπως την ημέρα που ο Σπίλμπεργκ κάλεσε τον Λούκας να δει από κοντά το μηχανικό θαλάσσιο θηρίο μιας από τις πιο διάσημες ταινίες του.

Σύμφωνα με το βιβλίο Easy Riders, Raging Bulls, η ομάδα του Σπίλμπεργκ είχε μόλις ολοκληρώσει την κατασκευή του γιγαντιαίου μηχανικού καρχαρία που σχεδίαζαν να χρησιμοποιήσουν στην ταινία που αποκάλεσαν περιπαιχτικά «Bruce» (το όνομα του δικηγόρου του Σπίλμπεργκ). Όταν ο Λούκας έφτασε στο σετ για να δει τον παλιό του φίλο, ο Σπίλμπεργκ τον κάλεσε να ρίξει μια πιο προσεκτική ματιά στη δημιουργία του. Τη στιγμή που ο Λούκας έχωσε το κεφάλι του στο στόμα του καρχαρία, ο Σπίλμπεργκ άρπαξε τα χειριστήρια και έκλεισε το στόμα του καρχαρία παγιδεύοντας τον Λούκας μέσα του. Δυστυχώς, δεν μπόρεσε να ανοίξει ξανά το στόμα του καρχαρία και αφού ο Λούκας κατάφερε να τραβηχτεί, φοβήθηκαν όλοι ότι είχαν σπάσει ένα αρκετά ακριβό… παιχνίδι. Έτσι, έτρεξαν στα αυτοκίνητά τους εγκαταλείποντας τη «σκηνή του εγκλήματος». Ευτυχώς, ο καρχαρίας «έπαιξε» τέλεια στη μεγάλη οθόνη.

7. Δημιούργησε τη σειρά βιντεοπαιχνιδιών Medal of Honor

Ο Σπίλμπεργκ δεν είναι απλώς φαν ταινιών αλλά είναι και μεγάλος θαυμαστής βιντεοπαιχνιδιών. Στην πραγματικότητα, έχει συμβάλλει ενεργά στη δημιουργία πολλών σειρών, μεταξύ των οποίων ένα από τα πιο κερδοφόρα franchise στην ιστορία των βιντεοπαιχνιδιών.

Ο Σπίλμπεργκ ανέπτυξε μια ιδέα για ένα παιχνίδι σκοποβολής του Β ‘Παγκοσμίου Πολέμου που θα γινόταν το πρώτο βιντεοπαιχνίδι με τίτλο Medal of Honor σε παραγωγή του στούντιο της Dreamworks. Σύμφωνα με το βιβλίο «Generation Xbox: How Videogames Invaded Hollywood», ανέπτυξε την ιδέα μέσω του «διαδραστικού» τμήματος του στούντιο λίγο πριν ξεκινήσει τα γυρίσματα της ταινίας Saving Private Ryan. Φιλοδοξία του ήταν να δημιουργήσει μια διαδραστική ιστορία για δύο αδέλφια που αγωνίζονται σε μια τεράστια και ιστορικά ακριβή εικονική μάχη που ικανοποιούσε τη δίψα για αίμα του παίκτη.

Ο επικεφαλής του στούντιο αισθάνθηκε ότι το κοινό δεν ήταν έτοιμο για ένα σκληρό, ρεαλιστικό παιχνίδι για τον Β ‘Παγκόσμιο Πόλεμο και το πρότζεκτ μπήκε στην άκρη. Ο Σπίλμπεργκ το ξανάφερε στο προσκήνιο λίγο πριν κυκλοφορήσει στις αίθουσες η ταινία Saving Private Ryan, ως ένα παιχνίδι που θα μπορούσε να διδάξει στα παιδιά που δεν μπορούσαν να δουν την ταινία του τα γεγονότα του Β ‘Παγκοσμίου Πολέμου. Κυκλοφόρησε στο Sony PlayStation το 1999 και έγινε επιτυχία εξασφαλίζοντας αρκετά sequel με τις καλύτερες πωλήσεις.

8. Εξαπατήθηκε από τον Μπέρνι Μάντοφ

Ο διάσημος «κατάλογος πελατών» του καλλιτέχνη απάτης στη διαχείριση χρημάτων Μπέρνι Μάντοφ περιλάμβανε την αφρόκρεμα του χρηματοπιστωτικού κόσμου, ενώ δεν έλειπε ο κορυφαίος σκηνοθέτης του Χόλυγουντ από τη διαβόητη λίστα.

Ο Σπίλμπεργκ ήταν ένας από τους πολλούς δισεκατομμυριούχους που έχασαν χρήματα κάτω από την καταρρέουσα αυτοκρατορία του Μάντοφ. Η λίστα δεν αναφέρει πόσα χρήματα έδωσε ο Σπίλμπεργκ στον «έκπτωτο» διαχειριστή χρημάτων, αλλά σημείωσε ότι ο Μάντοφ έλαβε τα χρήματα μέσω της φιλανθρωπικής επιχείρησης του σκηνοθέτη, το Ίδρυμα Wunderkinder. Ο συνιδρυτής της Dreamworks, Τζέφρι Κάτζενμπεργκ, έδωσε επίσης ένα μεγάλο χρηματικό ποσό στον Μάντοφ, ο οποίος δήλωσε ότι «έχει κάνει εξαιρετική ζημιά στη φιλανθρωπία μου».

9. Συνέβαλε στην καθιέρωση της κατηγορίας PG-13

Πολλές ταινίες του Σπίλμπεργκ προέρχονται προφανώς από το παιδί μέσα του και το είδος των ταινιών που θα ήθελε να δει ο νεότερος εαυτός του. Ωστόσο, ορισμένα από αυτά τα οράματα δεν ήταν κατάλληλα για νεότερους θεατές.

Σε συνέντευξή του στο Vanity Fair δήλωσε ότι δέχθηκε έντονη κριτική για μερικές από τις πιο τρομακτικές και βίαιες σκηνές σε ταινίες όπως Indiana Jones and the Temple of Doom και Gremlins, όπου εκτέλεσε χρέη παραγωγού.

Ο Σπήλμπεργκ πρότεινε προσωπικά στον τότε πρόεδρο της Motion Picture Association of America Τζακ Βαλέντι να καθιερώσουν πιο ορθές κατηγορίες μεταξύ της ζώνης Κατάλληλου και Ακατάλληλου περιεχομένου, ώστε να μπορούν να βλέπουν ταινίες και οι έφηβοι χωρίς να απαιτείται η γονική συναίνεση. «Πρότεινα να ονομάσουμε την κατηγορία PG-13 ή PG-14, ανάλογα με τον τρόπο που επιθυμείτε να σχεδιάσετε τον λογαριθμικό κανόνα» και ο Τζακ απάντησε ότι «Έχουμε αποφασίσει ότι το PG-13 θα ήταν η σωστή ηλικία για αυτό το είδος ταινιών». Από τότε, οι δημιουργοί ταινιών προσπαθούν να διευρύνουν τα όρια των κατηγοριών θέασης.

10. Ο σκύλος του παίζει σε αρκετές ταινίες του

Όπως κάθε σκηνοθέτης που έχει διαγράψει μακρά πορεία, ο Σπίλμπεργκ διαθέτει ένα καστ διάσημων ηθοποιών στους οποίους βασίστηκε σε πολλές ταινίες του, όπως ο Ρίτσαρντ Ντρέιφους και ο Τομ Χανκς. Σε αυτούς συμπεριλαμβάνονται και τα κατοικίδιά του.

Το κόκερ σπάνιελ Έλμερ του Σπίλμπεργκ πιθανότατα να έχει τον μεγαλύτερο αριθμό εμφανίσεων στο ενεργητικό του από ό, τι οι περισσότεροι διάσημοι ηθοποιοί των οποίων τα ονόματα κοσμούν τις αφίσες διάσημων ταινιών. Ο Έλμερ εμφανίστηκε στο The Sugarland Express, Close Encounters of the Third Kind, 1941 και σε μια αξέχαστη σκηνή του Jaws ως ο σκύλος που εξαφανίζεται μυστηριωδώς λίγο πριν ο καρχαρίας κατασπαράξει το μικρό αγόρι.

Ρίτσα Δριτσάκου

10 περιστατικά που δεν γνωρίζατε για τον Άλφρεντ Χίτσκοκ!

Share this post

PinIt
submit to reddit
scroll to top