Έρευνα: τι συμβαίνει στο μυαλό των ηθοποιών όταν υποδύονται έναν ρόλο;

Ηθοποιοί-έρευνα.png

Οι ηθοποιοί μπορεί να καταστέλλουν τη βασική αίσθηση του εαυτού τους όταν παίζουν, καθώς “βυθίζονται” σε έναν νέο ρόλο, διαπιστώνει μια νέα μελέτη από ερευνητές του UCL.

Η έρευνα, που δημοσιεύτηκε στο Journal of Cognitive Neuroscience, δείχνει ότι όταν οι ηθοποιοί υποδύονται έναν νέο χαρακτήρα, μπορεί να είναι σε θέση να καταπιέσουν τον καθημερινό τους εαυτό – υπονοώντας ότι η εκπαίδευση στο θέατρο μπορεί να έχει μεγάλο αντίκτυπο στους θεμελιώδεις μηχανισμούς του ανθρώπινου εγκεφάλου.

Οι ερευνητές εργάστηκαν σε συνεργασία με το Flute Theatre, οι οποίοι δημιουργούν και παραδίδουν διαδραστικές παραγωγές του Σαίξπηρ για αυτιστικά άτομα και τις οικογένειές τους, χρησιμοποιώντας μια σειρά παιχνιδιών δράματος.

Η ομάδα χρησιμοποίησε φορητές τεχνολογίες απεικόνισης εγκεφάλου από ττο τμήμα Βιοϊατρικής Μηχανικής του UCL, μαζί με άλλες συσκευές μέτρησης, για να αξιολογήσει την εγκεφαλική δραστηριότητα των ηθοποιών καθώς έκαναν πρόβες σκηνών από το Όνειρο καλοκαιρινής νύχτας του Σαίξπηρ .

Τα ευρήματα έδειξαν ότι όταν οι ηθοποιοί άκουσαν το όνομά τους κατά τη διάρκεια της παράστασης, η απόκρισή τους καταστέλλονταν στον αριστερό πρόσθιο προμετωπιαίο φλοιό του εγκεφάλου, ο οποίος συνήθως συνδέεται με την αυτογνωσία. Το ίδιο αποτέλεσμα παρατηρήθηκε σταθερά σε έξι ηθοποιούς που δοκιμάστηκαν όταν έκαναν πρόβες πολλές φορές μέσα σε μια εβδομάδα.

Εν τω μεταξύ, όταν οι ερμηνευτές δεν ήταν σε συνθήκες υποκριτικής, ανταποκρίνονταν κανονικά στο άκουσμα του ονόματος τους. Η επικεφαλής συγγραφέας, υποψήφια διδάκτορας Dwaynica Greaves είπε: «Χρησιμοποιήσαμε νέες μεθόδους απεικόνισης του εγκεφάλου για να δούμε τον εγκέφαλο επαγγελματιών ηθοποιών καθώς έκαναν πρόβες Σαίξπηρ, για να προσπαθήσουμε να κατανοήσουμε τη νευροεπιστήμη των πολύπλοκων δυναμικών κοινωνικών αλληλεπιδράσεων.

“Το άκουσμα του ονόματος ενός ατόμου είναι ένας ισχυρός και συναρπαστικός ήχος που συνήθως κάνει το άτομο να γυρίσει το κεφάλι του. Επίσης εμπλέκει τον προμετωπιαίο φλοιό του εγκεφάλου. Ωστόσο, τα ευρήματά μας δείχνουν ότι οι ηθοποιοί μπορεί να μάθουν να καταστέλλουν την αίσθηση του εαυτού τους καθώς κάνουν πρόβες στο θέατρο και υποδύονται έναν διαφορετικό χαρακτήρα.

«Είναι η πρώτη φορά που νευροεπιστήμονες μπόρεσαν να καταγράψουν την εγκεφαλική δραστηριότητα σε ηθοποιούς καθώς ερμηνεύουν έναν ρόλο. Ελπίζουμε ότι αυτή η μελέτη θα μας βοηθήσει να καταλάβουμε τι κάνει η θεατρική εκπαίδευση στον εγκέφαλο και να δημιουργήσουμε νέες συνδέσεις μεταξύ νευροεπιστημόνων και επαγγελματιών του θεάτρου. “

Ως μέρος της μελέτης, οι ερευνητές ερεύνησαν επίσης τον διαπροσωπικό συντονισμό μεταξύ ζευγαριών ηθοποιών που έκαναν πρόβες μαζί, για να δουν πώς συγχρονίζουν το σώμα, τους καρδιακούς παλμούς και τον εγκέφαλό τους.

Διαπίστωσαν ότι κατά τη διάρκεια των προβών υπήρχαν παρόμοια μοτίβα δραστηριότητας στη δεξιά κάτω μετωπιαία έλικα και στον δεξιό μετωπιοπολικό φλοιό του εγκεφάλου δύο ηθοποιών που δούλευαν μαζί. Αυτοί οι τομείς συνδέονται με την κοινωνική αλληλεπίδραση και τον σχεδιασμό δράσης. Τα αποτελέσματα ήταν συγκεκριμένα για τα δεδομένα του εγκεφάλου και δεν φάνηκαν στους παλμούς της καρδιάς ή στα δεδομένα της αναπνοής, δείχνοντας ότι υπάρχουν συγκεκριμένα συστήματα εγκεφάλου που συντονίζονται κατά τη διάρκεια πολύπλοκων κοινωνικών αλληλεπιδράσεων.

Η Dwaynica Greaves είπε: «Τα ευρήματά μας δείχνουν ότι η συνεργασία με τη βιομηχανία του θεάτρου θα μπορούσε να είναι χρήσιμη για την παραγωγή θεωριών για την κοινωνική αλληλεπίδραση που θα μπορούσαν επίσης να διερευνηθούν στον πραγματικό κόσμο.

«Η μελλοντική μας δουλειά θα εξετάσει εάν οι νέοι, συμπεριλαμβανομένων εκείνων με αυτισμό, μπορούν να μάθουν νέες κοινωνικές δεξιότητες συμμετέχοντας σε θεατρικές δραστηριότητες», πρόσθεσε.

Share this post

PinIt
submit to reddit
scroll to top