Φαέθων Γρυπάρης ο… ερημίτης της τέχνης!

67664279_362028671141192_7442055121300619264_n.jpg

Ο Φαέθων Γρυπάρης γεννήθηκε στην Τήνο των Κυκλάδων, πατρίδα πολλών εικαστικών καλλιτεχνών από το 19ο αι , μέχρι σήμερα. Η οικογένεια Γρυπάρη έχει τις ρίζες της από το μεσαίωνα στα Χανιά της Κρήτης, με οικόσημο το λιοντάρι. Διαβάστε τη συνέντευξη που έδωσε στο worldsecrets.gr…

Κύριε Γρυπάρη μετά την επίσκεψή μου στην μεγάλη υπαίθρια γλυπτοθήκη σας μπροστά στη θάλασσα, μου δημιουργήθηκαν πολλά ερωτήματα, που σίγουρα αποτελούν απορίες και των επισκεπτών, που περνούν από το χώρο σας. Από πότε νιώσατε ότι θέλατε να ασχοληθείτε με την τέχνη και πώς εξελίχθηκε αυτή σας η επιθυμία ;

-Γεννήθηκα στην Τήνο, πατρίδα πολλών καλλιτεχνών και από τεσσάρων ετών θυμάμαι να φτιάχνω (κατά παραγγελία συγγενών) με επιτυχία ζωάκια με πλαστελίνη. Αυτή ήταν η πρώτη επαφή με την τρισδιάστατη πλαστική. Στην Α΄Δημοτικού (στην Άνδρο τότε), ήλθε η δασκάλα στο  σπίτι για να ανακοινώσει στη μάνα μου ότι “θα γίνω μεγάλος καλλιτέχνης”! γιατί ζωγράφιζα σαν 12χρονος. Μέχρι τα 17 μου είχα κάνει ένα σωρό έργα: αγιογραφίες τοπία, προσωπογραφίες, σουρρεαλιστικά έργα (ακουαρέλλες, ακρυλικά, λάδια, παστέλ..)  λάθη. Αν και αυτοδίδακτος στα 18 μου, φοιτητής της Φιλοσοφικής Αθηνών, είχα εργαστήρι σε ένα νεοκλασικό( Ιπποκράτους και Αραχώβης) και έφτιαχνα πορτρέτα  επωνύμων, πουλούσα πίνακες, τοπία και σουρρεαλιστικά έργα, κυρίως λάδια σε μουσαμά. Εξέθετα σε εκθέσεις με άλλους καλλιτέχνες κ.α.

Πηγαίνοντας στο Παρίσι για τις μεταπτυχιακές μου σπουδές Φιλοσοφίας- Αισθητικής στη Σορβόννη (Paris I), μπήκα παράλληλα και στην Ecole Nationale Superieure des Beaux Arts, στο τμήμα Μνημειακής Γλυπτικής, Αφού είχα ψάξει μόνος από μικρός τις τεχνικές της ζωγραφικής (αρχίζοντας από την αγιογραφία), θέλησα να γίνω καλός και στη γλυπτική. Για καλή μου τύχη ο καθηγητής της Καλών Τεχνών της Αθήνας  Γ. Παπάς, μου επέτρεπε να παρακολουθώ πότε – πότε τη δουλειά στο εργαστήρι της σχολής και  ο ζωγράφος Δανιήλ Δανιήλ με άφηνε να ζωγραφίζω το “γυμνό νυκτός” με τους άλλους φοιτητές . Ξεκινώντας γλυπτική στο εργαστήρι του Παρισιού έβγαλα από μέσα μου τις αποθηκευμένες γνώσεις , φτιάχνοντας από τις πρώτες μέρες σε φυσικό μέγεθος το μοντέλο μας με θέμα  ” Η Εύα με το φίδι” και στη συνέχεια μια μέρα έφτιαξα την προτομή συμφοιτητή σε πηλό, μέσα σε τέσσερεις ώρες, άπιαστο ρεκόρ και για έμπειρο επαγγελματία γλύπτη! Ο καθηγητής μου  Dom. Chauvenet ενθουσιασμένος από τα πρώτα μου έργα, που με ταχύτητα παράγονταν καθημερινά με διαφήμιζε στους συναδέλφους του,. Κουβέντιαζε με τις ώρες τις ιδέες μου (σε σχέδια) και από τον επόμενο χρόνο με έβαλε να διδάσκω τους νέους φοιτητές στη θέση του, αν και ήμουν μόνο 24 ετών τότε! Με θεωρούσαν το “φαινόμενο” της Σχολής και όταν σχεδίαζα ή έκανα γλυπτική με ταχύτητα, έρχονταν κι από άλλα εργαστήρια να με δουν .

– Με ποιό τρόπο σας βοήθησαν οι σπουδές στο Παρίσι για την εξέλιξή σας; 

-Στα πλαίσια των σπουδών έμαθα καλό σχέδιο, γλυπτική στην πέτρα,  ηλεκτροσυγκόλληση, γλυπτική με χημικά υλικά, αρχιτεκτονικό σχέδιο, βιτρώ, ιστορία τέχνης, κεραμική κ.α. Όλες αυτές οι γνώσεις με βοήθησαν αργότερα στη σκηνογραφία και στη λύση τεχνικών προβλημάτων, που προέκυπταν στα μεγάλα κυρίως γλυπτά και στις μάσκες,

  -Εκτός από τα μεγάλα γλυπτά, που έχετε στήσει στο ύπαιθρο (ανάμεσα στα ανθισμένα θυμάρια , τη ρίγανη και τις πεταλούδες), είδαμε μικρογλυπτά και θεατρικές μάσκες μέσα στο εργαστήρι σας καθώς και ζωγραφικούς πίνακες, μερικούς ημιτελείς. Μιληστε μου γι΄αυτό το κομμάτι του έργου σας.

-Έχω δημιουργήσει από νεαρή ηλικία πολλά έργα σε τομείς όπως το σχέδιο, η αγιογραφία, η ζωγραφική, η διακόσμηση, οι γραφικές τέχνες και γυρίζοντας από τις σπουδές μου στο Παρίσι, πρόσθεσα και τη σκηνογραφία, μεγάλα γλυπτά και μάσκες ( για Επίδαυρο, Ηρώδειο, Μέγαρο κ.α. θέατρα), έργα σε δημόσιους και ιδιωτικούς χώρους, βιτρώ, σχεδίαση επίπλων, αρχιτεκτονικές ιδέες (που πραγματοποιήθηκαν) κ.α. Δεν νομίζω να υπάρχει κάτι καλλιτεχνικό με το οποίο να μην έτυχε να ασχοληθώ.  Η ασταμάτητη έρευνα των υλικών και οι πειραματισμοί ήταν αυτά που με βοήθησαν να εξελιχθώ τεχνικά.  Έχω εφεύρει τεχνικές, που επιτρέπουν την κατασκευή μεγάλων γλυπτών με ελαφριά κ πολύ ανθεκτικά υλικά.

-Στο βιογραφικό σας βλέπουμε ότι εκτός από το καλλιτεχνικό έχετε και μεγάλο επιστημονικό έργο σε παιδαγωγικές σχολές

-Όταν με καλούσαν να διδάξω στα παν/κά ιδρύματα, έχοντας ήδη γνώσεις παιδαγωγικής, ψυχολογίας αλλά και τέχνης, δεν θεώρησα τίποτε δεδομένο και πειραματιζόμενος σε σχολικούς χώρους δημιούργησα νέα προγράμματα Εικαστικής αγωγής για την πρωτοβάθμια εκπαίδευση, που υιοθετήθηκε κατά γράμμα από το Παιδαγωγικό Ινστιτούτο το 1990 και έγινε νόμος. Πρόσθεσα στις σπουδές της Αισθητικής Αγωγής και το θεατρικό παιχνίδι, που έγινε και επίσημα δραστηριότητα στα σχολεία. Έχω κάνει δεκάδες δωρεάν σεμινάρια σε δασκάλους και νηπιαγωγούς ανά την Ελλάδα μέχρι την Κρήτη και την Κω, για  να τουςενημερώσω για τα νέα προγράμματα και τις τεχνικές.

  – Έχετε ταξιδέψει πολύ, έχετε δεθεί ιδιαίτερα με κάποιον τόπο;

Έχω μέσα μου ζωντανές εικόνες από υπέροχα τοπία, μεσαιωνικές πόλεις, πίνακες και γλυπτά σε μουσεία. Με τα μάτια έχω αποθηκεύσει εκατομμύρια εικόνες, που έχουν εμπλουτίσει την ανήσυχη και δημιουργική φαντασία μου.  Αγαπώ τα ταξίδια, την επικοινωνία με τους ανθρώπους αλλά τελευταία έχω δημιουργήσει τον προσωπικό μου Παράδεισο απλώνοντας τις δημιουργίες μου, στο δικό μου το χώρο που τις μοιράζομαι με όλους τους ανθρώπους, που τον επισκέπτονται ελεύθερα. Σταματώντας πριν χρόνια τη διδασκαλία σε όλα τα επίπεδα, άρχισα να υλοποιώ τις ιδέες μου, που περίμεναν χρόνια κλεισμένες σε φακέλους και αυξάνω τα έργα μου στο Βρυόκαστρο με κόπο κάθε μέρα κι ας είμαι μόνος παρέα με ένα γάτο! Έγινα “ο ερημίτης της τέχνης”, όπως με ονόμασε ένας φίλος ποιητής!

-Από πού αντλείτε την έμπνευσή σας στην πληθώρα των έργων (πινάκων και γλυπτών), που έχετε δημιουργήσει μέχρι σήμερα;

– Η έμπνευση στην αρχή του έργου μου ήταν θέματα από τα Ευαγγέλια, την Ελληνική Μυθολογία και την Ιστορία, με διάφορους συμβολισμούς. Στο Παρίσι άρχισα να δουλεύω και έργα με θέμα το Πέταγμα ( την εξύψωση προς τα πάνω), πρωτότυπες διαστημικές συμβολικές φιγούρες και αργότερα άρχισαν να με απασχολούν συμπλέγματα μορφών με θέμα τη Μητρότητα. Η γυναικεία μορφή, η Κύηση και η Μητρότητα εξακολουθούν να αποτελούν ακόμη ένα μεγάλο μέρος του έργου μου!

– Αν δεν ήσαστε εικαστικός καλλιτέχνης, με ποιόν άλλο τρόπο θα θέλατε να εκφράζεστε;

– Στα εφηβικά χρόνια έπαιζα κιθάρα και ήμουν σε χορωδία. Έχω δηλώσει εδώ και χρόνια ότι, αν ξαναγεννιόμουν, θα ήθελα να γινόμουν ένας καλός συνθέτης-πιανίστας ή βιολονίστας. Λατρεύω τη μουσική όλων σχεδόν των ειδών και θα μου ήταν αδύνατο να ζω χωρίς αυτήν. Μου αρέσει και το γράψιμο, (πέρα από το επιστημονικό μου έργο) όταν έχω κάτι ενδιαφέρον να πω…

-Στην Τήνο έχετε δημιουργήσει σε χώρο αρκετών στρεμμάτων, μεγάλη έκθεση με γλυπτά, μπροστά στη θάλασσα, με ελεύθερη είσοδο για τους επισκέπτες όλη την ημέρα. Μιλήστε μας πώς προέκυψε αυτό.

8. Τον χώρο μου στο Βρυόκαστρο της Τήνου (που έχει πια το όνομα “Αγάλματα” από τους ντόπιους) τον αγόρασα στα 30 μου και αργότερα έχτισα σε δικά μου σχέδια το παραδοσιακού τύπου σπίτι, που μένω. Τα γλυπτά μου άρχισα να τα “φυτεύω” λίγα- λίγα αφού τα είχα πρώτα εκθέσει στην Αθήνα και σε άλλα μέρη. Η γλυπτοθήκη μεγάλωσε με τον καιρό και από πέρισυ δέχεται καθημερινά έλληνες κ ξένους φιλότεχνους. Στο τέλος της επίσκεψης τους δείχνω και άλλα είδη δουλειάς μου, μικρά κ μεσαίου μεγέθους γλυπτά σε μέταλλο και μάρμαρο. Χαίρομαι, να τους προσφέρω κάποιες γνώσεις πάνω στη γλυπτική  και να διαφημιζω την Τήνο σαν διαρκή γενέτειρα καλλιτεχνών.

– Τί υλικά σας αρέσουν να χρησιμοποιείτε; 

– Τα πάντα ξεκινούν από την ιδέα ή από αυτό που επέλεξες να θεωρήσεις σημαντικό, Αν είναι ιδέα μπορεί να γίνει πίνακας ή γλυπτό, Αν είναι τοπίο, θα γίνει πίνακας, Αν είναι μια όμορφη κοπέλα, μπορεί να γίνει  γλυπτό, μικρογλυπτό, πίνακας, γυμνό, πορτρέτο κτλ. Στη ζωγραφική μου αρέσουν τα λάδια και τα ακρυλικά δουλεύοντας πότε παραστατικά και πότε αφαιρετικά ανάλογα με την έμπνευση. Τελευταία μου αρέσει πολύ το μάρμαρο. Στη Γλυφάδα ( στο άλλο μου σπίτι), είναι δύσκολο να δουλέψει κάποιος μάρμαρο, χωρίς να ενοχλήσει. Όταν άρχισα να μένω περισσότερο καιρό στην Τήνο απελευθερώθηκε από μέσα μου μια άλλη δύναμη και άρχισα να παλεύω με το σκληρό αλλά πανέμορφο αυτό υλικό.

– Έχετε πίσω σας μεγάλο εικαστικό έργο. Τί σας ωθεί να μη σταματάτε τη δημιουργία νέων έργων;

-Δεν ξέρω πώς αισθάνονται οι άλλοι συνάδελφοι καλλιτέχνες αλλά ,επειδή δίδασκα για πολλά χρόνια σε όλα επίπεδα της εκπαίδευσης, στερήθηκα την απόλυτη αφιέρωση στη δημιουργία έργων και αισθάνομαι ακόμη σαν τον διψασμένο , που γύρισε από την έρημο και ποτέ  πια το νερό δεν θα του είναι αρκετό! Έχω τόσες ιδέες άλλωστε σε φακέλους που δεν μου φτάνουν δυο ζωές… και συχνά μου έρχονται κι άλλες ιδέες!

 -κ.. Γρυπάρη, μια τελευταία ερώτηση. Προτιμάτε να τελειώνετε ένα – ένα τα έργα σας  ή προτιμάτε να δουλεύετε  ταυτόχρονα σε πολλά έργα, ανάλογα με τη διάθεσή σας; 

Δουλεύω ταυτόχρονα πολλά έργα, γιατί  όταν μου έρχεται μια νεα ιδέα,   τη σκιτσάρω εκείνη τη στιγμή, μετά τη μεγεθύνω, αρχίζω να τη δουλεύω λίγο στο υλικό, συνεχίζω έπειτα ένα άλλο έργο που άφησα στη μέση κτλ. Έτσι υπάρχουν πάντα  έργα που βρίσκονται σε ένα στάδιο παραγωγής αρχικό, άλλα πιο προχωρημένα και άλλα κοντά στην περάτωσή τους. Επειδή οι ιδέες μου είναι πάρα πολλές, ελπίζω πάντα σε μια παράταση ζωής,  ώστε να δω περισσότερα έργα τελειωμένα! Συχνά όμως, μετά από φυσικές καταστροφές με την απώλεια ανθρώπων, ζώων και του φυσικού περιβάλλοντος, αναθεωρείς κάποια πράγματα στη ζωή σου, βλέποντας ευρύτερα τη ματαιότητα της προσπάθειάς σου για πιο πολλή ομορφιά ή όποια άλλη ανθρώπινη αξία! Αυτό που θα μας μείνει τελικά σαν γεύση φεύγοντας από αυτόν τον κόσμο, θα είναι η αγάπη που δώσαμε και πήραμε, αν είμαστε τυχεροί!

 

Περισσότερα – info

FACEBOOK

http://www.gryparis.gr/

Instagram

 

Share this post

PinIt
submit to reddit

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

scroll to top