Ταξιδεύοντας στα μέρη που ενέπνευσαν εμβληματικά έργα τέχνης

Χωρίς-τίτλο.jpg

 Αυτά τα μαγικά τοπία ενέπνευσαν μερικούς από τους πιο ταλαντούχους καλλιτέχνες να συνθέσουν τα έργα τέχνης που άφησαν ιστορία

«A Bigger Splash», David Hockney

Ο Βρετανός καλλιτέχνης David Hockney πρωτοαντίκρισε το Λος Άντζελες πριν τα 30 του χρόνια, φτάνοντας στην Καλιφόρνια το 1964. Την ίδια χρονιά φιλοτέχνησε τον πίνακα Picture of a Hollywood Swimming Pool, τον πρώτο που απεικονίζει μια πισίνα -ένα επαναλαμβανόμενο θέμα στα έργα του. Μέχρι το 1967 είχε ζωγραφίσει αυτό που η Tate θεωρεί ως το πιο γνωστό έργο τέχνης του, το A Bigger Splash. Πρόκειται για έναν πίνακα φυγής από την πραγματικότητα (escapism) με τον ουρανό να έχει το ίδιο γαλάζιο χρώμα του νερού.

«Ηλίανθοι», Vincent van Gogh

Δεν χρειάζεται να είναι κανείς ιστορικός τέχνης για να έχει ακουστά τον Vincent van Gogh, ίσως, όμως, για να γνωρίζει το μέρος που τον ενέπνευσε. Αφήνοντας πίσω του το Παρίσι και κατευθυνόμενος νότια προς τον Ροδανό, ο Van Gogh έφτασε στην Αρλ στις 20 Φεβρουαρίου 1888. Έζησε λίγο περισσότερο από έναν χρόνο παραθαλάσσια φιλοτεχνώντας περίπου 300 πίνακες και σχέδια, όπως οι φημισμένοι Ηλίανθοι. Για εκείνον, συμβόλιζαν την ευγνωμοσύνη, ενώ, για τις επόμενες γενιές καλλιτεχνών, δεν ήταν η απόδειξη πως μπορεί να δημιουργηθεί ένα έργο τέχνης χρησιμοποιώντας παραλλαγές του ίδιου χρώματος.

«Vahine no te vi», Paul Gauguin

Ένα μεγάλο μέρος του έργου του Paul Gauguin αποτίνει φόρο τιμής στη Γαλλική Πολυνησία. Το ταξίδι του στην Ταϊτή ξεκίνησε τον Απρίλιο του 1891, αφού αποχαιρέτησε την οικογένειά του στην Κοπεγχάγη και την παλιά ζωή του στη Γαλλία, όπως ο χρόνος που πέρασε στην Αρλ με τον Van Gogh πριν από τον θάνατό του. Τον καιρό που πέρασε στον πολυνησιακό παράδεισο στην άλλη άκρη του κόσμου, ο μετα-ιμπρεσιονιστής καλλιτέχνης ζωγράφισε 70 πίνακες. Ένας από τους πρώτους και πιο γνωστούς αυτής της περιόδου είναι ο Vahine no te vi, δηλαδή Γυναίκα με μάνγκο, με τη γυναικεία φιγούρα να είναι η αμφιλεγόμενη 13χρονη ερωμένη του.

«Αυτοπροσωπογραφία με κολιέ από αγκάθια και κολιμπρί», Frida Kahlo

Ο τόπος που ενέπνευσε τη Frida Kahlo, μία από τους πιο επιδραστικούς καλλιτέχνες του 20ού αιώνα, δεν ήταν άλλο από το μέρος όπου γεννήθηκε και πέθανε: το Μεξικό. Η χώρα της είναι το θέμα που διέπει την τέχνη της, η οποία θέτει υπό αμφισβήτηση τη γυναικεία υπόσταση, το φύλο, την κοινωνική τάξη και τη φυλή ως ολότητα στα πλαίσια της μεξικανικής κοινωνίας. Η Αυτοπροσωπογραφία με κολιέ από αγκάθια και κολιμπρί αποτελεί ένα από το πιο ξακουστά αυτοπορτρέτα της -συνολικά 55- καθώς και την απόρροια μιας δύσκολης συναισθηματικής περιόδου που ακολούθησε μετά το διαζύγιο με τον σύζυγό της, τον ζωγράφο Diego Rivera, και το τέλος του ερωτικού δεσμού της με τον φωτογράφο Nickolas Muray.

«Το μεγάλο κύμα στ’ ανοιχτά της Καναγκάουα», Katsushika Hokusai

Ένα έργο τέχνης που τροφοδότησε τη φαντασία πολλών καλλιτεχνών και έγινε δημοφιλές πόστερ, γνωστό και ως Το μεγάλο κύμα (The Great Wave). Ανήκει στους κλασικούς εκπροσώπους του καλλιτεχνικού κινήματος Ukiyo-e και ο τίτλος του παραπέμπει στον τόπο έμπνευσης του καλλιτέχνη: την Καναγκάουα της Γιοκοχάμα, νότια του Τόκιο. Πιθανολογείται πως χρονολογείται μεταξύ 1829 και 1833, ενώ αποτελεί την πρώτη ξυλογραφία (χαρακτική σε ξύλο) μιας σειράς 36 έργων με θέμα το Όρος Φούτζι.

«Radiator Building – Night, New York», Georgia O’Keeffe

Το έργο της Georgia O’Keeffe, γνωστή ως η «μητέρα του αμερικανικού μοντερνισμού», ποικίλλει από τροπικούς καταρράκτες στη Χαβάη μέχρι τοπία ερήμου στο Νέο Μεξικό. Ωστόσο, ένας από τους πιο ξακουστούς πίνακές της δεν έχει ως θέμα την φύση αλλά τον πυρήνα όλων: τη Νέα Υόρκη. Φιλοτεχνημένος το 1927, ο πίνακας Radiator Building – Night, New York αναπαριστά τον ομώνυμο ουρανοξύστη Αρ Ντεκό (Art Deco) στο κέντρο του Μανχάταν. Το έργο δίνει έμφαση στην καταπίεση που αποπνέει ο κλειστοφοβικός ορίζοντας, όπως τον αποκαλούσε η ίδια.

Σύνταξη: Ρίτσα Δριτσάκου

Share this post

PinIt
submit to reddit

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

scroll to top