Σας λείπει ενέργεια; Δείτε ποιος σας κλέβει τις βιταμίνες

vitamins-and-supplements.jpg

Όλοι γνωρίζουμε το σπουδαίο ρόλο που παίζουν οι βιταμίνες για τον οργανισμό μας. Αυτό που ίσως μας διαφεύγει όμως είναι οι παράγοντες εκείνοι που καταστρέφουν ή μειώνουν την απορρόφηση τους

Η ρύπανση του περιβάλλοντος, το μαγείρεμα σε υψηλές θερμοκρασίες, το αλκοόλ, το κάπνισμα, ακόμη και κάποια γαστρεντερικά προβλήματα συμβάλλουν στη μειωμένη πρόσληψη των βιταμινών. Ας δούμε όμως αναλυτικά όλες τις περιπτώσεις και τι μπορούμε να κάνουμε.

1 Το κάπνισμα

Πέρα απ’ τις άλλες βλαβερές συνέπειες που έχει για τον άνθρωπο, ο καπνός μπορεί να “κλέψει” απ’ τον οργανισμό σημαντικές ποσότητες βιταμινών, καθώς μειώνει την απορρόφησή τους και αυξάνει το ρυθμό αποβολής τους. Οι καπνιστές ως ομάδα παρουσιάζουν χαμηλά επίπεδα βιταμινών Α, Ε και C στο αίμα τους, με αποτέλεσμα να έχουν μεγαλύτερες ανάγκες απ’ αυτές, ώστε να προστατευθούν οι πνεύμονές τους από τις επιθέσεις οξειδωτικών ουσιών. Ο οργανισμός ενός καπνιστή μπορεί να απειληθεί κυρίως από ανεπάρκεια της βιταμίνης C ή και άλλων υδατοδιαλυτών βιταμινών, επειδή αυτές δεν αποθηκεύονται στο σώμα μας. Αν καπνίζετε λοιπόν, θα πρέπει να αυξήσετε τη λήψη αντιοξειδωτικών βιταμινών, και κυρίως της C, οι οποίες μας προστατεύουν από τις ελεύθερες ρίζες.

2 Η κατανάλωση αλκοόλ

Πρόκειται για μία ακόμη κακή συνήθεια, που μπορεί να στερήσει βιταμίνες απ’ τον οργανισμό μας, καθώς επηρεάζει το μεταβολισμό τους στο συκώτι. Το αλκοόλ καταστρέφει μέρος των βιταμινών Β1, Β6 καθώς και το φολικό οξύ. Ιδιαίτερα για τους αλκοολικούς, υπάρχει ο κίνδυνος να παρουσιάσουν βιοχημική ανεπάρκεια των ουσιών αυτών. Πολλοί μάλιστα ειδικοί υιοθετούν την άποψη ότι, ακόμη και αν καταναλώνουμε μέτριες ποσότητες οινοπνεύματος, θα πρέπει να αυξήσουμε τη λήψη βιταμινών του συμπλέγματος Β, ώστε να επέλθει η ισορροπία στη βιολογική ζυγαριά.

3 Το μαγείρεμα και η συντήρηση

Μεγάλες ποσότητες βιταμινών καταστρέφονται κατά το μαγείρεμα. Στην Ελλάδα έχουμε τη συνήθεια να παραψήνουμε το φαγητό μας, με αποτέλεσμα να καταστρέφεται ένα μέρος των θρεπτικών ουσιών εξαιτίας των υψηλών θερμοκρασιών. Ιδιαίτερα ευαίσθητη σ’ αυτές τις θερμοκρασίες είναι η βιταμίνη C αλλά και η Β6, που μειώνεται σε σημαντικό ποσοστό μετά το ψήσιμο των τροφών* έτσι καταλήγουν στον οργανισμό μας ελάχιστες ποσότητες αυτών των βιταμινών. Οι λαοί της Ασίας -για παράδειγμα-, που έχουν τη συνήθεια να μαγειρεύουν τα λαχανικά τους στον ατμό, έχουν να αποκομίσουν μεγαλύτερα οφέλη σε βιταμίνες για τον οργανισμό τους. Μερίδιο ευθύνης όμως για την απώλεια των βιταμινών έχουν και οι μέθοδοι συντήρησης των τροφίμων. Ένα μεγάλο ποσοστό της βιταμίνης Β6 χάνεται στην κονσερβοποίηση της τροφής. Οι κονσερβοποιημένες τροφές στερούν επίσης τον οργανισμό και από το ασκορβικό οξύ (βιταμίνη C). Τέλος, πρέπει να γνωρίζουμε πως οι φρουτοχυμοί που είναι συσκευασμένοι περιέχουν μικρότερες ποσότητες βιταμίνης C σε σχέση με τους φυσικούς χυμούς.

4 Η ρύπανση του περιβάλλοντος

Ο οργανισμός ενός ανθρώπου που ζει σε ένα βεβαρημένο από καυσαέρια βιομηχανικό περιβάλλον “σπαταλά” μεγαλύτερες ποσότητες αντιοξειδωτικών βιταμινών για να καταπολεμήσει τις ελεύθερες ρίζες που προκαλούν οι ρύποι. Γι’ αυτό το λόγο, οι ανάγκες σε βιταμίνες ενός ανθρώπου που μένει στις μεγαλουπόλεις αυξάνονται. Όπως και το κάπνισμα, έτσι και η ρύπανση, με τον ίδιο μηχανισμό, μειώνει την απορρόφηση σημαντικών βιταμινών.

5 Τα φάρμακα

Δεν είναι λίγα τα φάρμακα εκείνα των οποίων η αλόγιστη χρήση μπορεί να καταστρέψει πολύτιμες ουσίες για τον οργανισμό μας. Αρκεί να αναφέρουμε πως ένα θαυματουργό κατά τα άλλα παυσίπονο είναι ικανό να τριπλασιάσει το ρυθμό απώλειας της βιταμίνης C που έχουμε προσλάβει. Μπορεί επίσης να οδηγήσει σε ανεπάρκεια φολικού οξέος και των βιταμινών του συμπλέγματος Β. Τα καθαρτικά και τα αντιόξινα, που χορηγούνται για τη δυσπεψία, προκαλούν προβλήματα στο μεταβολισμό του ασβεστίου και του φωσφόρου. Τα βαρβιτουρικά, απ’ την άλλη πλευρά, εμποδίζουν την απορρόφηση των βιταμινών Α, D, καθώς και του φολικού οξέος. Τα διουρητικά “κλέβουν” απ’ τον οργανισμό τις βιταμίνες του συμπλέγματος Β, καθώς και μέταλλα, όπως το κάλιο, το μαγνήσιο και τον ψευδάργυρο. Συνήθως όσοι λαμβάνουν διουρητικά έχουν χαμηλά επίπεδα ασβεστίου στο αίμα τους. Οι τετρακυλίνες μειώνουν την απορρόφηση των βιταμινών Β12, Κ, και του φολικού οξέος, ενώ τα αντιισταμινικά τη βιταμίνη C.

Αν αντιμετωπίζετε γαστρεντερικά προβλήματα…

Πέρα από τα φάρμακα και τις ουσίες που καταστρέφουν τις βιταμίνες, υπάρχουν και κάποια προβλήματα υγείας που μειώνουν την απορρόφησή τους. Η χρόνια κολίτιδα, για παράδειγμα, αναχαιτίζει την πλήρη και επαρκή αφομοίωσή τους από τον ανθρώπινο οργανισμό. Το ίδιο περίπου συμβαίνει όταν πάσχουμε από χρόνια δυσκοιλιότητα, φλεγμονώδεις νόσους του εντέρου, αμοιβάδες ή χρόνια διάρροια. Ένα ευερέθιστο έντερο δεν μπορεί να αφομοιώσει τις ποσότητες βιταμινών που αφομοιώνει ένα υγιές έντερο. Όσοι λοιπόν υποφέρουν απ’ αυτά τα προβλήματα καλό θα ήταν να λάβουν υπόψη τους και αυτή την παράμετρο -τη μειωμένη δηλαδή πρόσληψη βιταμινών απ’ τον οργανισμό τους- και σε συνεννόηση με το γιατρό τους να αυξήσουν τη λήψη τους, είτε με την κατάλληλη διατροφή είτε στην ανάγκη με τη λήψη συμπληρωμάτων.

Μ. Σιγανός, πηγή: περιοδικό vIta

 

Share this post

PinIt
submit to reddit

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

scroll to top